ARTIST

무제
Untitled

2017
130.3 x 162.2 cm
Acrylic on canvas

조현화랑 JOHYUN GALLERY
김종학
Chong Hak KIM
작가 전시이력 Exhibition History

2020 Powerlong Museum, Shangahai, China (Upcoming)
2020 Busan Museum of Art, Busan, Korea
2019 Perrotin Gallery, Paris, France
2019 Art basel Hong Kong, Insight Sector, Johyun Gallery, Hong Kong
2018 Pandemonium, Johyun Gallery, Busan, Korea

작가설명

한국 현대회화사에서 독보적 화풍을 지닌 김종학 작가는 자연을 재구성하여 화면 안에서의 색채와 형태의 조화를 추구한다. 첫 개인전을 신문 회관 화랑(1964)에서 열었고, 같은 해 제 5회 파리 비엔날레에 출품했다. 무라마쓰 화랑(도쿄), 시노 화랑(로스엔젤레스)에서 개인전을 가졌으며 국내에서는 국전추천작가(1975-77)로 선정, 뉴욕 프랫트 그래픽 센터에서 연수(1977-79)했다. 귀국 후 화업과 인생에 대한 실의에서 1979년 설악산으로 들어가 고립된 작업 생활을 시작하여 추상 시대에 구상을, 문명 시대에 자연을 택하며 독자적인 작품 세계를 이어왔다. 또한, 그는 조선 목공예의 열렬한 수집가로, 오래 수집에 열중했던 조선시대 목기를 국립중앙박물관에 일괄 기증하기도 했다. 최근 2018년에는 일본의 토미오코야마 갤러리에서 ‘설경 시리즈’로 개인전을 선보였고, 프랑스 최대 아시아 미술관인 기메 뮤지엄(Musée national des Arts asiatiques-Guimet)과 조현화랑에서 개인전을 가졌다. 2019년 3월 아트바젤 홍콩 인사이트 섹터(Insight Sector) 기획 전시에서 부스의 한 벽면을 채우는 대형 회화 작품을 소개했으며, 페로탱갤러리 파리에서 개인전에 이어 최근 2020년 3월부터 6월까지는 부산시립미술관에서의 대규모 회고전이 이어지고 있다. 그의 작품은 국립현대미술관, 서울시립미술관, 삼성미술관 리움, 호암미술관, 국립중앙박물관, 프랑스 파리 기메동양박물관(Musée national des Arts asiatiques-Guimet) 등 국내외 주요 미술관에 소장되어있다.

Artist Description

Kim Chong-Hak’s distinctive style reconstructs nature to reach harmony in both terms of form and color and is unlike that of any other modern and contemporary Korean artist. His first solo exhibition was held at the Press Center Gallery (1964) and in the same year, his work was shown at the 5th Paris Biennale. Followed by more solo exhibitions at the Muramazu Gallery, Tokyo and the M. M. Shino Gallery, Los Angeles, he was twice chosen as a Recommended Artist at the National Art Exhibition of Korea (1975-77) and went on to receive training at the Pratt Graphic Center, New York (1977-79). Upon returning to Korea, he lost faith in artistic practice and the direction of his life, and in 1979 he isolated himself in the depths of the Seoraksan Mountains in Korea and began a solitary studio practice, establishing a unique oeuvre where, despite living in an age of abstract art he went for representationalism, and chose nature in spite of the era dominated by civilization. Also, he is an avid aficionado of Joseon Dynasty era woodcraft and eventually donated his extensive collection of antique wooden objects and furniture to the National Museum of Korea. In recent years, Kim featured his Winter Solitude series in a solo show at the Tomio Koyama Gallery, Tokyo, and went on to hold additional one-person exhibitions at the Musée Guimet, Paris — the national institution which holds France’s most extensive Asian art collection — and Johyun Gallery. In March 2019, he presented a large painting that took up a whole wall at the Insights sector of Art Basel Hong Kong and later held a solo show at Perrotin Paris. Currently, He is holding a large0scale retrospective exhibition at the Busan Museum of Art in Korea. His works have been collected by major public and private institutions including the National Museum of Modern and Contemporary Art of Korea; Seoul Museum of Art; Leeum Samsung Museum of Art; Ho-Am Art Museum; National Museum of Korea; and the Musée Guimet, France.